Koud water training

Veel van ons huiveren bij het idee te gaan werken met kou. Vaak is het zo dat hoe meer men er huiveringwekkende gedachten bij krijgt, des te beter het is voor iemand om het juist wel te gaan doen.

Al vele duizenden jaren geleden wisten de Grieken, Russen, Chinezen, Japanners, Indiërs etc. dat koud water heel gezond voor ons was.

In de loop der jaren zijn hier en daar wat verbasteringen gekomen waarvan de meest bekende nog wel het dompelbad is bij de sauna, maar hoeveel mensen gebruiken die? Wat zal een reëel percentage zijn?

Allereerst zal ik een kleine opsomming geven van de voordelen van trainen met koude:

 

·      Verhoging/versterking immuunsysteem

Er zijn talloze studies die laten zien dat blootstelling aan kou je immuniteit verhoogd.

Jezelf onderdompelen in koud water maakt als het ware je oer fysiologie 'wakker' m.a.w. je lichaam maakt contact met onze eeuwenoude werking en activeert hiermee je immuunsysteem.

* In Zweden is het gebruikelijk om kleine baby's dutjes buiten in de kou te laten doen. Deze baby's hebben niet alleen aangetoond dat ze beter bestand tegen ziekten zijn, maar ze lijken ook dieper en gezonder te slapen.

* In Siberië, nemen ze nog een stap verder op school hebben de kinderen een soort van 'koude uurtje' en dumpen ze zichzelf of elkaar een hele emmer koud water over de hoofden. Ook smeren ze elkaar in met sneeuw! Mooi om te zien dat de kinderen er enorm veel plezier aan beleven. Ook zijn er rituelen genaamd Rodnichok of koude bronnen . Zij doen dit het hele jaar door voor leeftijden 2-6.

Het is aangetoond dat ongeveer 95% van de kinderen die deelnemen zijn gezond door het griepseizoen, in tegenstelling tot 75 % van de kinderen die niet deelnemen.

(video: http://www.youtube.com/watch?v=ivyV86MU4so )

 

·      Verlies van vet

Wanneer uw lichaam wordt blootgesteld aan kou, vereist het meer warmte om je op te warmen , simpel. Om dit te kunnen doen moet het als het ware de interne kachel opstoken en om deze kachel op te stoken zal het lichaam als brandstof meer vetten verbranden dan normaal. M.a.w. je gehele stofwisseling zal gaan veranderen als je gaat beginnen met koude trainingen.

Ook kan het z.g. 'bruin vet' worden geactiveerd, dat is een vetsoort anders dan de meeste mensen hebben namelijk witvet. Bruinvet is goed vet wat tot 5x beter isoleert en tot 5x meer energie verbruikt, je stofwisseling zal veranderen en het helpt witvet te verbranden.

 

·      Betere circulatie

Als je je lichaam blootstelt aan koud water zal je circulatie ook verbeteren van zowel je bloed als je lymfesysteem. We hebben als mens tot 3x meer lymfevloeistof in ons lichaam dan bloed. Het lymfesysteem is o.a. erg belangrijk voor het afvoeren van afvalstoffen.

Door de betere bloedstoevoer zullen de vitale organen ook efficiënter en effectiever gaan werken.

 

·      Temperatuur regeling

Regelmatig jezelf bloot te stellen aan koude zal je helpen je lichaamstemperatuur te reguleren en hiermee ook je algehele gezondheid te bevorderen. O.a. ontstekingen in het lichaam zijn sterk onder invloed van temperatuurschommelingen.

 

·      Verlichting van de symptomen van depressie

Bij koude trainingen doen is er aangetoond dat ze helpen met verlichten van symptomen van depressie. Vanwege de hoge dichtheid van koude receptoren in de huid, geeft een koude impuls een overweldigende hoeveelheid elektrische impulsen van perifere zenuwuiteinden naar de hersenen, wat kan leiden tot een anti - depressieve werking. Dus, als je een oppepper nodig hebt, spring onder de douche en draai de kraan helemaal naar koud.

(bron : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17993252)

 

·      Gezonde huid & haar

Koud water helpt je poriën te sluiten en helpt ook met de doorbloeding van de huid, hiermee zullen afvalstoffen beter afgevoerd worden en voedende stoffen beter aangevoerd worden wat leidt tot ene gladdere, zachtere en gezondere huid.

Het koude water zorgt er ook voor dat je haar glanzend wordt en je hoofdhuid zacht, in plaats van jeukende, grauwe en uitgedroogde oppervlak.

 

·      Testosteron verhogend

Een 1993 studie uitgevoerd door de trombosedienst Research Institute in Engeland bleek dat koude baden correleren met een hogere testosteronspiegel.

 

·      Vruchtbaarheid verhogen

Zoals u zich kunt voorstellen , kan een verhoging van testosteron leiden tot een toename van de vruchtbaarheid bij mannen. Ook zal door de koude de lichamelijke werking van hormonen bij vrouwen verbeteren en sneller een z.g. homeostase optreden hierdoor zal de kans op bevruchting alleen maar toe gaan nemen.

Nb. Warme baden en douches verlagen drastisch de hoeveelheid spermacellen.

 

·      Energie verhogend

Naast het feit dat er niets gaat boven ijskoud water om je wakker te maken uit een roes, geeft koud water je nieuwe energie. Een kopje koffie is misschien wel lekkerder maar kan hier niet aan tippen kwa energieverhoging.

 

·      Lymfatische beweging

Het lymfesysteem helpt met het bestrijden van ziektes. Het is systeem wat gescheiden is van je bloedvaten en het lymfevloeistof beweegt voort door samentrekking van de spieren.

Koud water leidt ertoe dat je lichaam op vele vlakken gaat samentrekken en dwingt als het ware het lymfestelsel zijn vloeistoffen door het hele lichaam te brengen zodat het veel efficiënter gaat werken.

 

·      Ontsteking verlagend

Ijsbaden werden al lang gebruikt door topsporters om te helpen ontstekingen/verzuringen te verminderen na een training. Doordat de bloedvaten vernauwen worden de gifstoffen uit het lichaam geperst en komt er als het ware vers, voedselrijk bloed weer in die helpen je lichaam te vechten tegen ontstekingen.

 

·      Ademhaling

Koude verzorgd een diepe ademhaling, dit gaat vaak gepaard met horten en stoten waardoor de longen als het ware ook worden getraind. Het is raadzaam de longen af en toe te stimuleren tot diep van binnen de lucht binnen te laten dringen om hierdoor ook verslappen en opstapelen van giftstoffen tegen te gaan, een indirecte training als het ware.

 

·      Beter slapen

Vergeet niet de slapende baby's van vroeger ? Nou, ze zijn niet de enigen die beter slapen 's nachts door de kou . Slapelozen wordt geadviseerd om koude douches te nemen om hun slaap te helpen verbeteren. Door de oer-fysiologische reflexen verbeterd de werking van het lichaam en zal ook hierna de ontspanning sneller optreden. De zelf de test! Ga een week koud douchen en kijk dan of je anders slaapt.

 

·      Stressbestendigheid

In het algemeen geeft blootstelling aan kou je lichaam een hogere tolerantie voor stress. Na verloop van tijd leidt dit tot de versterking en verharding van je lichaam en het immuunsysteem.

 

·      Nog veeeel meer

Koude douches zijn ook gebruikt om chronische pijn, het verbeteren van haar gezondheid en nierfunctie, reguleren van het zenuwstelsel en helpen bij het bestrijden van vermoeidheid.

Ook horen of lezen we tegenwoordig hoe langer hoe meer van Wim Hof alias "The Iceman", hij heeft o.a. door wetenschappelijke inzichten laten zien dat het trainen met koude veel met ons lichaam en geest doet.

 

Kortom, het is zeer raadzaam te beginnen met simpelweg koud afdouchen. Gewoon na een warme douche de kraan helemaal naar koud te draaien en dan te beginnen met 10 seconden te tellen. Probeer in jezelf te zeggen: :"Dit is goed voor me of dit maakt me sterker i.p.v. te gillen dat het koud is....

Elke dag doe je er 2 seconden bij totdat je gemakkelijk 1 minuut kan volhouden.

Hierna is het raadzaam te beginnen met een koude douche door gewoon onder de douche te stappen wanneer hij nog niet warm is en dan te wachten totdat ie lekker warm wordt, 1 minuut volhouden door bijvoorbeeld je haar te wassen e.d. en dan weer volledig op koud te zetten.

 

Wil je begeleiding in koude trainingen? Neem gerust contact op met dennis@newmentalcoaching.nl

 

 

 

 

Nieuws / Actueel
Donderdag 5 november NIEUWE WEBSITE LIVE
Upgrade jezelf website live! Lees meer
Woensdag 1 april Praktijkruimte
De nieuwe praktijkruimte gelegen op een mooie locatie! Lees meer
Zaterdag 27 april Dennis in een interview RTL4
Dennis Huizenga wordt geinterviewd bij het programma 'Life is beautiful' van RTL4. Lees meer
Dinsdag 5 februari New mental detox programma is klaar!
New mental detox programma is klaar! Lees meer
Donderdag 31 januari Zitten op de vloer, en nu omhoog komen
Zitten op de vloer, en nu omhoog komen Lees meer