Nieuws

Donderdag 31 januari

Zitten op de vloer, en nu omhoog komen

Hoe snel en gemakkelijk je kunt gaan zitten op de grond en dan opstaan ​​kan je een hint geven over hoe lang je zult leven. Een studie uit Brazilië gepubliceerd in het 01 november 2012 European Journal of Preventive Cardiology werd gekeken naar hoe bedreven 2002 mannen en vrouwen in de leeftijd 51 tot 80 waren in het uitvoeren van deze bewegingen. We weten dat de aërobe conditie correleert met een langere levensduur, maar deze studie suggereert dat flexibiliteit, spierkracht, evenwicht en coördinatie ook belangrijke factoren zijn bij het bepalen van de levensduur. Studie leider Claudio Gil Araújo, Ph.D., verklaarde dat "als een van middelbare leeftijd of ouder man of vrouw kan zitten en opstaan ​​vanaf de vloer met behulp van slechts een hand - of zelfs beter zonder de hulp van een hand - ze niet alleen in een betere gezondheid zijn maar hun voortbestaan ​​prognose is waarschijnlijk beter dan dat van diegenen die dat niet kunnen doen. " De studie toonde aan dat elke extra ondersteuning om te gaan zitten op de grond en dan opstaan ​​- hand, onderarm, knie, van de pijp, of hand op de knie - werd geassocieerd met een 21 procent lagere kans om te overleven in de ongeveer zes jaar van de studie follow-up.

Mijn idee? Kijk naar de meeste mensen die op deze aarde zijn. Hebben die stoelen of banken? Alle volken oud of nieuw die verbonden zijn met de natuur zitten laag op de grond, meestal met een matje of dergelijke tussen de billen en de grond om de kou uit de botten te houden maar verder zitten ze jong en oud op de grond. Ook moderne maatschappijen als de Jappaners zitten nog steeds veelal op de grond. Wat doen wij? "Wij maken het ons gemakkelijk", met alle gevolgen van dien. Afwisselen is het sleutelwoord, als je ouder bent neem gerust een sta-op stoel maar ga ook regelmatig op de grond zitten al is het maar voor 15 minuten, loop meer de trap op i.p.v. de lift en doe meer aan wandelen, eventueel fietsen etc.

Een oefenprogramma bevat drie elementen: aërobe activiteit (zoals wandelen, zwemmen of fietsen) voor cardiovasculaire conditie, weerstand opleiding aan spierkracht (die afneemt met ongeveer 15 procent per decennium tijdens iemands jaren '60 en '70) en oefeningen om je flexibiliteit en balans te verhogen, wat kan helpen bij het voorkomen van vallen als je ouder wordt - en het kan helpen bij het gaan zitten op de grond en dan opstaan ​​met weinig of geen ondersteuning.

Dus, toch maar een matje aanschaffen?

 

 

Nieuws / Actueel
Donderdag 5 november NIEUWE WEBSITE LIVE
Upgrade jezelf website live! Lees meer
Woensdag 1 april Praktijkruimte
De nieuwe praktijkruimte gelegen op een mooie locatie! Lees meer
Zaterdag 27 april Dennis in een interview RTL4
Dennis Huizenga wordt geinterviewd bij het programma 'Life is beautiful' van RTL4. Lees meer
Dinsdag 5 februari New mental detox programma is klaar!
New mental detox programma is klaar! Lees meer
Donderdag 31 januari Zitten op de vloer, en nu omhoog komen
Zitten op de vloer, en nu omhoog komen Lees meer